اختلالات خواب چیست؟

اختلالات خواب گروهی از شرایط است که بر توانایی خوب خوابیدن به طور منظم تأثیر می گذارد. این مشکلات به دلیل یک مشکل سلامتی یا استرس بیش از حد ایجاد شوند ، اختلالات خواب به طور فزاینده ای در ایالات متحده رایج است.

در واقع ، برای بیش از یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده کمتر از ۷ ساعت خواب در یک دوره ۲۴ ساعته گزارش شده است. برای بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان دبیرستانی گزارش می دهند که کمتر از ۸ ساعت در شب ها بخوابند.

اکثر افراد بعضاً به دلیل استرس ، برنامه های پرتحرک و سایر تأثیرات بیرونی دچار مشکلات خواب می شوند. با این حال ، هنگامی که این مسائل به طور منظم شروع به بروز می کنند و زندگی روزمره را مختل می کنند ، ممکن است نشان دهنده یک اختلال خواب باشد.

بسته به نوع اختلال خواب ، افراد ممکن است خواب سختی داشته باشند و در طول روز احساس خستگی مفرط کنند. کمبود خواب می تواند بر انرژی ، خلق و خو ، تمرکز و سلامت کلی تأثیر منفی بگذارد.

در برخی موارد ، اختلالات خواب می تواند علامت بیماری پزشکی یا بهداشت روانی دیگری باشد. این مشکلات خواب ممکن است سرانجام با دستیابی به درمان علت اصلی از بین بروند.

وقتی اختلالات خواب به دلیل بیماری دیگری ایجاد نشوند ، درمان به طور معمول شامل ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییر سبک زندگی است.

در صورت مشکوک بودن به اختلال خواب ، دریافت تشخیص و درمان بسیار مهم است. در صورت عدم درمان ، اثرات منفی اختلالات خواب می تواند منجر به عواقب بعدی سلامتی شود.

آنها همچنین می توانند بر عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارند ، باعث ایجاد تنش در روابط می شوند و توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را مختل می کنند.

 

انواع مختلف اختلالات خواب کدامند؟

انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد. برخی ممکن است به دلیل سایر شرایط زمینه ای سلامتی ایجاد شوند.

بیخوابی

بی خوابی به عدم توانایی در به خواب رفتن اشاره دارد. می تواند ناشی از استرس و اضطراب ، هورمون ها یا مشکلات گوارشی باشد. همچنین ممکن است علامت یک بیماری دیگر باشد.

بی خوابی می تواند برای سلامت کلی و کیفیت زندگی شما مشکل ساز باشد ، به طور بالقوه باعث:

  • افسردگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • افزایش وزن
  • اختلال در کار یا عملکرد مدرسه

متأسفانه ، بی خوابی بسیار شایع است. حداکثر ۵۰ درصد بزرگسالان آمریکایی در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه می کنند.

این اختلال بیشتر در میان بزرگسالان و زنان شیوع دارد.

بی خوابی معمولاً به عنوان یکی از سه نوع طبقه بندی می شود:

  • مزمن ، هنگامی که بی خوابی حداقل به مدت ۱ ماه به طور منظم اتفاق می افتد
  • متناوب ، هنگامی که بی خوابی به طور دوره ای رخ می دهد
  • گذرا ، زمانی که بی خوابی هر بار فقط چند شب طول می کشد
آپنه خواب

آپنه خواب با مکث در تنفس در هنگام خواب مشخص می شود. این یک بیماری پزشکی جدی است که باعث می شود بدن اکسیژن کمتری دریافت کند. همچنین می تواند باعث بیدار شدن شما در طول شب شود.

دو نوع وجود دارد:

  • آپنه انسدادی خواب ، جایی که جریان هوا متوقف می شود زیرا فضای مجاری هوایی انسداد دارد یا خیلی باریک است ، و
  • آپنه خواب مرکزی ، جایی که مشکلی در ارتباط بین مغز و عضلات کنترل کننده تنفس شما وجود دارد.
پاراسمونیا

پارازومنیا دسته ای از اختلالات خواب است که باعث حرکات و رفتارهای غیرطبیعی در هنگام خواب می شود. آنها عبارتند از:

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار (RLS) یک نیاز طاقت فرسا برای حرکت دادن پاها است. این میل گاهی با احساس گزگز در پاها همراه است. در حالی که این علائم می توانند در روز بروز کنند ، اما بیشتر در شب شیوع دارند.

RLS اغلب با برخی شرایط سلامتی همراه است ، از جمله اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) و بیماری پارکینسون ، اما علت دقیق آن همیشه مشخص نیست.

نارکولپسی

مشخصه نارکولپسی “حملات خواب” است که هنگام بیداری رخ می دهد. این بدان معناست که شما ناگهان احساس خستگی مفرط کرده و بدون هشدار به خواب می روید.

این اختلال همچنین می تواند باعث فلج خواب شود ، که ممکن است شما را از نظر جسمی قادر به حرکت درست بعد از بیدار شدن از خواب کند. گرچه نارکولپسی ممکن است به خودی خود اتفاق بیفتد ، اما با برخی از اختلالات عصبی مانند مالتیپل اسکلروزیس نیز همراه است.

 

علائم اختلالات خواب چیست؟

علائم بسته به شدت و نوع اختلال خواب متفاوت است. وقتی اختلالات خواب در نتیجه یک بیماری دیگر باشد ممکن است متفاوت باشند.

با این حال ، علائم عمومی اختلالات خواب شامل موارد زیر است:

  • مشکل در افتادن یا خواب ماندن
  • خستگی روزانه
  • اصرار شدید به چرت زدن در طول روز
  • الگوهای تنفسی غیر معمول
  • اصرار های غیر معمول یا ناخوشایند برای حرکت هنگام خوابیدن
  • حرکت غیر معمول یا سایر تجربیات هنگام خواب
  • تغییرات ناخواسته در برنامه خواب / بیداری شما
  • تحریک پذیری یا اضطراب
  • عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه
  • عدم تمرکز
  • افسردگی
  • افزایش وزن

 

چه عواملی باعث اختلالات خواب می شود؟

بسیاری از شرایط ، بیماری ها و اختلالات وجود دارد که می تواند باعث اختلال در خواب شود. در بسیاری از موارد ، اختلالات خواب در نتیجه یک مشکل اساسی سلامتی ایجاد می شود.

آلرژی و مشکلات تنفسی

آلرژی ، سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می تواند تنفس شبانه را به چالش بکشد. عدم توانایی نفس کشیدن از طریق بینی نیز می تواند باعث مشکلات خواب شود.

تکرر ادرار

شب ادراری یا تکرر ادرار ، ممکن است خواب شما را مختل کند و باعث شود در طول شب بیدار شوید. عدم تعادل هورمونی و بیماری های دستگاه ادراری ممکن است در ایجاد این بیماری کمک کند.

اگر تکرر ادرار همراه با خونریزی یا درد است ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

درد مزمن

درد مداوم می تواند خوابیدن را دشوار کند. حتی ممکن است بعد از خواب بیدار شوید. برخی از شایعترین دلایل درد مزمن عبارتند از:

در بعضی موارد ، درد مزمن حتی ممکن است به دلیل اختلالات خواب تشدید شود. به عنوان مثال ، پزشکان معتقدند که ممکن است ایجاد فیبرومیالژیا با مشکلات خواب مرتبط باشد.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب اغلب تأثیر منفی بر کیفیت خواب دارند. خوابیدن یا خواب ماندن برای شما دشوار است. کابوس ، صحبت در خواب یا راه رفتن در خواب نیز ممکن است خواب شما را مختل کند.

 

چگونه اختلالات خواب تشخیص داده می شود؟

پزشک ابتدا معاینه بدنی انجام داده و اطلاعاتی درباره علائم و سابقه پزشکی شما جمع آوری می کند. آنها همچنین ممکن است آزمایشات مختلفی را سفارش دهند ، از جمله:

  • Polysomnography (PSG) : این یک مطالعه خواب آزمایشگاهی است که میزان اکسیژن ، حرکات بدن و امواج مغزی را ارزیابی می کند تا تعیین کند که چگونه خواب را در مقابل مطالعه خواب در خانه (HST) مختل می کنند که در خود شما انجام می شود و برای تشخیص آپنه خواب استفاده می شود.
  • الکتروانسفالوگرام (EEG) : این آزمایشی است که فعالیت الکتریکی مغز را ارزیابی می کند و مشکلات احتمالی مرتبط با این فعالیت را تشخیص می دهد. این بخشی از یک چند نواختی است.
  • آزمایش تأخیر خواب چندگانه (MSLT) : این مطالعه چرت زدن در روز همراه با PSG در شب برای کمک به تشخیص نارکولپسی استفاده می شود.

این آزمایشات می توانند در تعیین دوره مناسب درمان اختلالات خواب بسیار مهم باشند.

 

اختلالات خواب چگونه درمان می شوند؟

درمان اختلالات خواب بسته به نوع و علت اصلی آن متفاوت است. با این حال ، به طور کلی شامل ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییر سبک زندگی است.

درمان های پزشکی

درمان پزشکی برای اختلالات خواب ممکن است شامل هر یک از موارد زیر باشد:

  • قرص خواب آور
  • مکمل های ملاتونین
  • آلرژی یا داروی سرماخوردگی
  • داروها برای هرگونه مسائل بهداشتی اساسی
  • دستگاه تنفس یا جراحی (معمولاً برای آپنه خواب)
  • محافظ دندان (معمولاً برای تراش دندان)
تغییر سبک زندگی

تنظیمات سبک زندگی می تواند کیفیت خواب شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد ، به ویژه هنگامی که همراه با درمان های پزشکی انجام شود. ممکن است بخواهید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ترکیب سبزیجات و ماهی بیشتر در رژیم غذایی و کاهش مصرف قند
  • کاهش استرس و اضطراب با ورزش و کشش
  • ایجاد یک برنامه منظم برای خواب
  • نوشیدن آب کمتر قبل از خواب
  • مصرف کافئین را محدود کنید ، به ویژه در اواخر بعد از ظهر یا عصر
  • کاهش مصرف دخانیات و الکل
  • قبل از خواب وعده های غذایی کم کربوهیدرات کمتری بخورید
  • حفظ وزن سالم بر اساس توصیه های پزشک

هر روز به طور همزمان خوابیدن و بیدار شدن می تواند کیفیت خواب شما را نیز به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اگرچه ممکن است آخر هفته وسوسه شوید که بخوابید ، اما این امر می تواند بیدار شدن و خوابیدن را در طول هفته کاری دشوارتر کند.

 

چشم انداز کسی که دچار اختلال خواب است چیست؟

اثرات اختلالات خواب می تواند آنقدر مخل کننده باشد که احتمالاً خواهان تسکین فوری هستید. متأسفانه حل و فصل پرونده های طولانی مدت ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

با این حال ، اگر به برنامه درمانی خود پایبند باشید و مرتباً با پزشک خود در ارتباط باشید ، می توانید راه خود را برای خواب بهتر پیدا کنید.